Så, här kommer ett förslag från ditt rosa taco-team: Varje gång du äter tacos, gör en bröstkoll. Det är inte så knäppt som det låter. För enligt Cancerfonden ska man känna, klämma och checka in med sina bröst minst en gång i månaden, alltså lika ofta som vi i genomsnitt äter tacos i Sverige. Tillsammans stöttar vi Cancerfondens viktiga arbete mot bröstcancer. En rosa rutin för livet!
Årets kampanj betonar vikten av att regelbundet undersöka sina bröst för att upptäcka eventuella förändringar i tid. Enligt Cancerfondens rapporter är deltagandet på mammografin lägre i vissa förorter, jämfört med innerstan, vilket leder till att fler dör av cancer i dessa områden, då cancern inte upptäcks i tid. Något som vi på El Taco Truck vill uppmärksamma när vi i början av oktober ger oss ut på vägarna med brösthälsa på menyn.
El Taco Truck skänker dessutom 2 kr per såld produkt till Cancerfonden, under hela oktober.
Kampanjen har fått sitt visuella uttryck genom samarbetet med Amara Por Dios, en svensk gatukonstnär baserad i Stockholm. Amara är uppväxt i Farsta, men har under flera år jobbat och arbetat i London. Hennes stil är igenkännbar med sina livfulla färger, organiska former, mönster, och kvinnoansikten.
“Vi fastnade för Amaras uttrycksfulla och egna stil. Hennes illustrationer, inspirerade av mexikanska posters, tar verkligen budskapet till nya höjder! Det är dessutom kul att vi varje år har chansen att lyfta kvinnliga konstnärer och erbjuda en yta där de vanligtvis inte syns.”
– Frida Stenström, Marknadschef, El Taco Truck
Årets Illustrationer hittar du i Stockholms tunnelbana, affischering i storstäderna, på butiksexponering runt om i landet, samt den egna food trucken.
Enligt Cancerfondens rapporter är deltagandet på mammografin betydligt lägre i vissa förorter och på landsbygden jämfört med innerstan – vilket leder till att fler upptäcker sin cancer för sent i dessa områden. Ett ämne som berörde oss till den grad att vi bestämde oss för att göra slag i saken. Så i början av oktober rullade vi ut på vägarna med vår grafittimålade truck för att uppmärksamma "Ojämlik screening".
Tillsammans med Cancerfondens utbildningsexperter hade vi med oss information på olika språk, gratis produkter, samt bröst-prototyper där människor fick chansen att känna på ett friskt respektive sjukt bröst. Syftet med turnén var att informera, och uppmuntra kvinnor till att regelbundet göra en bröstkoll. Under besöket på Kista torg deltog även SVT-profilen och journalisten Elaf Ali.
"Vi är otroligt glada över att få samarbeta med Cancerfonden i denna viktiga kampanj för andra året i rad. Vi är ett rosa varumärke med starka värderingar, och vill bidra på ett så effektivt sätt som möjligt. Genom att prata om tacos – något som många svenskar älskar – hoppas vi kunna sprida ett viktigt budskap på ett lättillgängligt sätt.”
– Robert Wranning, VD, El Taco Truck
Prognosen är bäst när bröstcancern upptäcks tidigt.
Tre enkla instruktioner för bröstkollen:
Cancerfonden är en fristående ideell organisation som sedan 1951 har arbetat för att besegra cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap och påverka beslutsfattare. Genom kampanjer som Rosa Bandet arbetar Cancerfonden för att öka medvetenheten om bröstcancer.